Roboty publiczne

Print Drukuj

Roboty publiczne to forma zatrudnienia bezrobotnych, trwająca maksymalnie 6 miesięcy, organizowana przez powiaty, gminy oraz inne instytucje zajmujące się ochroną środowiska, edukacją czy opieką społeczną. Prace są finansowane ze środków samorządowych oraz różnych funduszy. Starosta, po podpisaniu umowy z organizatorem, dokonuje comiesięcznych refundacji wynagrodzeń.

Do robót publicznych mogą być skierowane osoby zarejestrowane jako bezrobotne w urzędzie pracy, a decyzja o wsparciu zależy od indywidualnego planu ustalonego z doradcą. Osoby dłużnicy alimentacyjni mają priorytet w dostępie do tych miejsc pracy. Czas wykonywania robót publicznych nie może przekraczać pół roku.

Co to są roboty publiczne i jaki jest ich główny cel?

Roboty publiczne oznaczają zatrudnienie bezrobotnego w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy przy wykonywaniu prac organizowanych przez powiaty, gminy, organizacje pozarządowe statutowo zajmujące się problematyką ochrony środowiska, kultury, oświaty, kultury fizycznej i turystyki, opieki zdrowotnej, bezrobocia oraz pomocy społecznej, przedsiębiorstwa społeczne, spółdzielnie socjalne a także spółki wodne i ich związki, jeżeli prace te są finansowane lub dofinansowane ze środków samorządu terytorialnego, budżetu państwa, funduszy celowych, organizacji pozarządowych, przedsiębiorstw społecznych, spółdzielni socjalnych, spółek wodnych i ich związków. Starosta po zawarciu umowy z organizatorem robót publicznych dokonuje comiesięcznych refundacji wynagrodzeń i składek w wysokości ustalonej w umowie.

Kto może zostać skierowany do wykonywania robót publicznych?

Jeżeli jesteś osobą bezrobotną zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy to możesz zostać skierowany do podjęcia zatrudnienia w ramach robót publicznych. Przyznanie wsparcia jest uzależnione od indywidualnego planu działania ustalonego z Twoim doradcą klienta w urzędzie.

Jednocześnie, jeżeli jesteś dłużnikiem alimentacyjnym, to masz pierwszeństwo w zatrudnieniu w ramach robót publicznych.

Jak długo mogą trwać roboty publiczne?

Okres Twojego zatrudnienia w ramach robót publicznych może wynosić do 6 miesięcy.

Podstawa prawna

Informacje o publikacji dokumentu


Roboty publiczne

Print Drukuj
Informacje o publikacji dokumentu


ROBOTY PUBLICZNE

Print Drukuj

Roboty publiczne polegają na zatrudnieniu bezrobotnych na okres do 12 miesięcy przy pracach organizowanych przez gminy, organizacje pozarządowe, oraz spółki wodne. Prace te muszą być finansowane lub dofinansowywane ze środków publicznych. Organizacja robót publicznych wymaga złożenia wniosku przez organizatora, który po jego przyjęciu podpisuje umowę z powiatowym urzędem pracy.

Umowa ta umożliwia uzyskanie zwrotu części kosztów wynagrodzeń, nagród i składek na ubezpieczenia społeczne przez okres 6 miesięcy. Zwrot kosztów jest ograniczony do 50% przeciętnego wynagrodzenia na jednego zatrudnionego bezrobotnego. Celem tych działań jest wsparcie zatrudnienia w sektorze publicznym oraz aktywizacja osób bezrobotnych.

Zasady organizowania robót publicznych
Roboty publiczne – oznacza to zatrudnienie bezrobotnego w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy przy wykonywaniu prac organizowanych przez:
  • gminy
  • organizacje pozarządowe statutowo zajmujące się problematyką: ochrony środowiska, kultury, oświaty, kultury fizycznej i turystyki, opieki zdrowotnej, bezrobocia oraz opieki społecznej,
  • spółki wodne i ich związki,
jeżeli prace te są finansowane lub dofinansowywane ze środków samorządu terytorialnego, budżetu państwa, funduszy celowych, organizacji pozarządowych, spółek wodnych i ich związków.
Roboty publiczne organizowane są na wniosek organizatora robót publicznych.
Jeżeli wniosek zostanie przyjęty do realizacji, powiatowy urząd pracy zawiera z organizatorem robót publicznych umowę o organizację robót publicznych.
Na podstawie umowy powiatowy urząd pracy zwraca organizatorowi robót publicznych przez okres 6 miesięcy, część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne bezrobotnych w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak  50 % przeciętnego wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia na jednego bezrobotnego.
 
Informacje o publikacji dokumentu