Obowiązujące od dnia 24 czerwca 2020 r., nowe uregulowania w art. 15zzd ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, dotyczące przyznawania i umarzania mikroprzedsiębiorcom pożyczek.
- Wniosek o udzielenie pożyczki należy składać do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy.
- Pożyczka wraz z odsetkami podlega umorzeniu, pod warunkiem, że przedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia. Datą udzielenia pożyczki jest dzień przekazania środków przez powiatowy urząd pracy na rachunek bankowy przedsiębiorcy.
- Umorzenie pożyczki nastąpi z urzędu, po sprawdzeniu przez powiatowy urząd pracy w CEIDG, czy wymagany okres prowadzenia działalności gospodarczej został zachowany. Przedsiębiorca nie ma obowiązku złożenia w powiatowym urzędzie pracy wniosku o umorzenie pożyczki.
- Przychód z tytułu umorzenia pożyczki nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.
- Środki finansowe pochodzące z pożyczki nie podlegają egzekucji sądowej ani administracyjnej. Środki te w razie ich przekazania na rachunek płatniczy, są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego.
- Nowe zasady umarzania pożyczek dotyczą pożyczek udzielonych od dnia 1 kwietnia 2020 r.
- Wprowadzone zmiany przepisów prawnych nie wymagają zmian w tym zakresie we wnioskach złożonych przed 24 czerwca 2020 r., ani w umowach zawartych przed 24 czerwca 2020 r. Zmiany obowiązują z mocy prawa.