Indywidualne konto w portalu praca.gov.pl mogą założyć:
- osoby fizyczne:
zamierzające dokonać rejestracji jako bezrobotny albo poszukujący pracy oraz ubiegające się o formę pomocy lub korzystająca z formy pomocy,
osoby niezarejestrowane, w tym osoby bierne zawodowo;
- pracodawcy, przedsiębiorcy, agencje zatrudnienia lub inne podmioty ubiegające się o formy pomocy lub korzystający z form pomocy;
- podmioty ubiegający się o wpis do rejestru agencji zatrudnienia lub o akredytację.
Praca.gov.pl umożliwia Urzędom Wojewódzkim, Wojewódzkim Urzędom Pracy i Powiatowym Urzędom Pracy świadczenie usług elektronicznych na rzecz osób bezrobotnych i poszukujących pracy, pracodawców oraz podmiotów powierzającym cudzoziemcom wykonywanie pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Użytkownicy dysponujący profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym mają możliwość założenia konta w praca.gov.pl oraz wnoszenia wniosków wraz z załącznikami w postaci elektronicznej.
W przypadku założenia indywidualnego konta, wnioski, w tym wnioski o udzielenie formy pomocy, wyjaśnienia, odwołania i zażalenia wnosi się za pośrednictwem indywidualnego konta. Złożenie wniosku, w tym wniosku o udzielenie formy pomocy, wyjaśnienia, odwołania i zażalenia za pośrednictwem indywidualnego konta następuje w chwili jego zarejestrowania wysłanego z tego konta. W przypadku założenia indywidualnego konta, decyzje, postanowienia, zawiadomienia, wezwania, informacje, umowy oraz inne pisma, dotyczące w szczególności statusu bezrobotnego, zasiłku, stypendium, dodatku aktywizacyjnego, form pomocy albo agencji zatrudnienia są doręczane w postaci elektronicznej na indywidualne konto. Konto umożliwi załatwianie spraw w pełni elektronicznie.
Założenie konta na praca.gov.pl nie jest tożsame z rejestracją w urzędzie pracy. Do tego procesu służy elektroniczny formularz „Zgłoszenie do rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy (KRB)”, jaki wypełnia się już po założeniu konta.